5 éves az IZP – Sebestyén Tímea: Suprema és Cuhorka Emese–Molnár Csaba: Mestermunka
2022-08-07 @ 20:00 - 21:30
1500FtAz Imre Zoltán Programot 2017 januárjában hirdette meg a Nemzeti Kulturális Alap. A program célja lehetőséget biztosítani ifjú művészek számára a bemutatkozáshoz, segíteni pályakezdésüket. A program kiemelten támogatja a pályakezdő alkotók társművészetekkel együttműködésben születő új alkotásait, azok találkozását a közönséggel, valamint a korszerű táncművészetet népszerűsítő komplex, interaktív oktatási kezdeményezések szervezését. Emellett hangsúlyt fektet a nemzetközi kapcsolatok építésére, és a külföldön elérhető szakmai programokon való részvétel támogatására. A programmal az 1997-ben elhunyt kiemelkedő alkotó emlékét is ápolja a Nemzeti Kulturális Alap. Imre Zoltán művészetét a nyitottság, a kísérletezés és a komplex színházi gondolkodás jellemezte, aki kitüntetett figyelmet fordított az ifjú, tehetséges koreográfus és táncművész nemzedékre. Öröksége követendő példa a táncművész társadalom minden generációja számára. A kollégium vezetője Pataki András, a Szegedi Kortárs Balett igazgatója. A kollégium tagja: Ertl Péter, a Nemzeti Táncszínház ügyvezető igazgatója, Nagy Zoltán, a Sín Kulturális Központ igazgatója és Kovács Gerzson Péter, a TranzDanz művészeti vezetője.
A szentendrei válogatásban estén át mutatunk be koreográfiákat a pályaművek sokszínű palettájáról, mára már neves táncművész előadóktól, alkotóktól épp úgy, mint a legfrissebb művekből. A táncesteken kívül filmvetítésekkel, szakmai beszélgetésekkel és a Dunakorzón megvalósuló szabadtéri performanszokkal várjuk a közönséget.
A harmadik este produkciói:
Sebestyén Tímea: Suprema
Az előadást Wonder Woman karaktere inspirálta, egy nőideál melyet dr. William Moulton Marston pszichológus professzor alkotott meg. Egy nőideál mely egy férfi szemszögén keresztül született, egy nőideál melyet megalkotója két nőből gyúrt eggyé: feleségéből és szeretőjéből, egy nőideál mely egy poligám kapcsolat „gyümölcse”. A karakter pszichológiai megalapozottságának köszönhetően a mai napig az egyetlen valódi népszerűségnek örvendő szuperhősnő. Az egyenlőség az igazság és a feminista propaganda szimbólumává vált. Vonzó és erős karakter mellyel nők milliói azonosulhatnak, ismerhetnek önmagukra, hiszen számos olyan tulajdonsággal rendelkezik mely egyenként mindenkiben fellelhető. A produkció a karakter női szemszögből történő értelmezése, feldolgozása és egyben kérdésfelvetése. Témáját tekintve nem az elnyomásáról beszél és nem a női létezésnek problematikáját tárgyalja. Sokkal inkább egy groteszk világot mutat meg ahol a realitás átcsúszik a fantáziálásba és onnan visszakerül a valós térbe. Személyiségünk rétegeit vizsgálja vágyainkon, szexualitásunkon és félelmeinken keresztül. Mit is jelent valójában a női erő? Vajon a két szereplő egy és ugyanaz vagy két különálló entitás mely különböző vágyakkal és igényekkel rendelkezik? Megvalósulhat-e egy személyben a „tökéletes”, az „igazi” vagy ehhez szükséges kiegészítenünk egymást?
Koncepció / Koreográfia: Sebestyén Tímea
Előadók: Fehér Laura, Sebestyén Tímea
Zene: Jérôme Li-Thiao-Té
Videó: Téri Gáspár
Fény: Galkó Janka
Mentor: Zambrzycki Ádám
Az előadás időtartama: 40 perc
Korosztály: +16 (Az előadásban félmeztelenség látható)
Támogatók: NKA, NKA Imre Zoltán Program Ideiglenes Kollégiuma, EMMI, Medáliák Egyesület, Műhely Alapítvány, Movein Stúdió
Az előadás a Nemzeti Kulturális Alap Imre Zoltán Programjának a támogatásával jött létre.
Cuhorka Emese–Molnár Csaba: Mestermunka
Hol ér véget az egyik, és hol kezdődik a másik – ez Molnár Csaba és Cuhorka Emese közös koreográfiájának, a Mestermunkának, a jelenkor egyik legelevenebb tapasztalatát megragadó kényelmetlen kérdése. A Hodworks társulatában edződött összeszokott páros, akár egy valódi masterworkben, rigorózus aprólékossággal vizsgálja a fókuszba helyezett testet, pontosabban a test mozgástörvényeit és kifejezésformáit, azzal a következtetéssel, hogy valójában semmi sem puhára csiszolt, befejezett egész, hogy nincs kész mozdulat, lezárt gondolat, végleges jelentés.
A Mestermunka a sokszínűség kiáltványa: véglegesség helyett éppen a változékonyságot, egyféleség helyett a sokféleséget domborítja ki, sokszoros áttétekkel, rétegzetten. Cuhorka és Molnár játéka, Fuchs Lívia tánctörténész szavaival, egyszerre idézi elénk „a dél-amerikai szobrocskák és népi figurák harsány színességét és Matisse festményeinek világát”. De – talán a tavalyi év centenáriumának alkalmából – elénk idézi a Bauhaus eleganciáját és mechanikusságát is. A test mint mestermunka éppen olyan a koreográfiában, akár egy Oskar Schlemmer-tanulmányból előlépett geometrikus idom. A humánumtól megfosztott, gépies műfigura sajátossága, hogy látszólagos lehatároltsága ellenére megmarad nyitott struktúrának, melyben nincsenek sem kezdő-, sem végpontok – „közepek” vannak. Ahogy magában a koreográfiában is: minden csak alakul, deformálódik, de a végső átváltozás mindvégig ígéret marad, mert mihelyst valami végleges alakot öltene, azonnal felfalja-bekebelezi egy másik formai játék, másik gondolat, új jelentés. Az egymásra halmozott gazdag asszociációk, virtuóz mozgások és előadásképek pedig lassanként túlcsordulnak önmagukon, és redundanciába, majd a giccs nyelvét is beemelő, new-waved liturgiába fordulnak. Mert a Mestermunka voltaképpen pamflet is: a fecsegés, a pazarlás kultúrája ellen szóló karikatúra. Karikatúra, mely nyilvánvalóvá teszi, hogy minden mozdulat, minden gondolat és jelentés, amit szép sorjában a testre aggatunk, csak cicoma. De hol ér véget a cicoma? És hol kezdődik alatta a test?
Az előadás a legjobb táncelőadás díját nyerte el a 2021. a TÁNC XXIII. Nemzetközi Kortárs Fesztiválon valamint a Lábán Rudolf Díj 2020 nyertesei az Aerowaves rangos európai hálózat pedig beválasztotta a 2020-as év 20 legígéretesebb alkotása közé.
Alkotó-előadók: Cuhorka Emese, Molnár Csaba / Zeneszerző: Gryllus Ábris / Fény: Dézsi Kata / Jelmez, kellék: Vass Csenge / Nominált alkotók: Cuhorka Emese, Molnár Csaba
Korosztály: +16