„Sosem hagytuk abba”

Két legendás színész és egy legendás előadás – nem túlzás a jelző az Orlai Produkciós Iroda következő bemutatója, a Hernádi Judit és Gálffi László játszotta Love Letters (Szerelmes levelek) kapcsán. A történet nem nélkülözi a romantikát és a humort, érzelmesebb nézőink pedig egy-két könnycseppet is elmorzsolnak, ha megismerik Andy és Melissa négy évtizeden átívelő különös kapcsolatát. A két művésszel beszélgettünk.

• Megvan még az 1991-es Pesti Színház-beli bemutató szövegpéldánya?

Hernádi Judit: Meg, persze. Abból dolgozunk most is.

Gálffi László: Hogyne, bár az enyém be van fóliázva, mert annyit lapoztam azóta, hogy a papír tönkrement. A Pesti Színházban az volt a jó, hogy még volt súgó, aki segített és helyre tudta rázni az embert, mert ez egy egyszerűnek tűnő, de valójában nagyon bonyolult szöveg. Rutinból nem lehet mondani. Úgy van tele ez a darab is majdnem ugyanúgy ismétlődő eseményekkel és majdnem ugyanúgy ismétlődő mondatokkal, ahogy az ember élete tele van ezekkel. 72 oldal – valójában ennyi az élet. Ebben a darabban van egy szerelem, két házasság, néhány elválás…

Hernádi Judit: …neked négy-öt gyerek, nekem kettő…

Gálffi László: …neked kettő, de hogy ez tényleg csak ennyi…

Hernádi Judit: …de mit csináljunk, tényleg ennyi! Nekem viszont nincs lefóliázva, mert én nem vagyok ennyire pedáns. És tartok attól, hogy ha beraknánk a fénymásolóba, egészben és olvashatóan nem jönne ki a gépből.

• Ugorjunk vissza 1991-re. Hogyan próbáltak?

Gálffi László: Én egy ideig nagyon idegesen.

Hernádi Judit: Igen?

Gálffi László: Igen, mert zavart, hogy nem nézünk egymásra, csak előre beszélünk. Mindketten a vígszínházi stílust tanultuk, hiányzott a kontaktus, és a 90-es években még nem voltak ilyen típusú színházi előadások.

Hernádi Judit: Lehet, hogy én nem nézek Lacira, de esküszöm, hogy minden rezdülését tudom, és ő is ugyanúgy érzi az enyéimet. És nagyon különös hatással van a nézőkre. Többször kaptam visszajelzésként, hogy bár semmi nem történik a színpadon, csak mondjuk a szöveget, de ennek ellenére a közönség előtt megjelenik a történet, és úgy lepereg bennük, mint egy film. Ugyanúgy, ahogy én is mindig látom azt, amit mondok.

Gálffi László: Tulajdonképpen mindenki a saját moziját látja: miközben azt hallja, hogy a Watson’s Hotel tánctermében csókolóztak először, a nézőnek az ő első csókja jut az eszébe a Kaffka Margit Gimnázium alagsorából.

• Tehát a közönség az előadásban valójában a saját életét élheti át?

Hernádi Judit: Pontosan.

Gálffi László: Hiszen mi köze lenne különben ehhez a két amerikaihoz? A hűség, a hűtlenség, a szerelem, az, ahogy elmegyünk egymás mellett – bárkivel megtörténhet.

• ’92-ben valami olyasmit írtak az előadásról, hogy jutalomjáték a két színész számára. Ezt így is élték meg?

Hernádi Judit: Az, hogy csak ketten vagyunk a színpadon, még nem elég a jutalomjátékhoz. Az is kell hozzá, hogy egy teljes életű szerepről legyen szó, ezek pedig teljes életű szerepek.

Gálffi László: Az is fontos – és ezt Jutka tudja, aki Kern Andrissal játszik zsinórban –, hogy az embert „pofán találja a szerep”. Itt van ez a szegénysorból felemelkedett, politikussá vált Andy, aki egész életében tojásfejű marad, és időskorára jön meg neki az esze. ’91-ben egészen távolinak tűnt, hogy egy politikus félrelép és ezért meghurcolják, ma meg egészen finomnak tűnik amellett, amit látunk.

Hernádi Judit: Az, hogy finom lenne a darab, nézőpont kérdése, mert van benne szó alkoholizmusról, művészet és szabadság iránti vágyról és nagy élethazugságokról.

Gálffi László: Andy például úgy éli le az életét, hogy mindig valakinek vagy valaminek meg akar felelni, a feleségének, a családjának, a hazának – ezt a három szót használja –, miközben a lényeget, önmagát elfelejti.

• Mennyit játszották az előadást?

Hernádi Judit: Fogalmam sincs, tulajdonképpen sosem hagytuk abba, csak kimaradt az elmúlt körülbelül tíz év.

Gálffi László: Tényleg? Most végigfutott bennem, hogy az első levél dátuma 1937. És amióta legutóbb játszottuk, a villanyszámlákon és hivatalos leveleken kívül mást nem is hoz a posta. A klasszikus kézzel írt levél megszűnt, email van és SMS.

• Ennek ellenére mégsem egy retrodarabról van szó.

Hernádi Judit: Nem, ráadásul van benne egy olyan rész, ami annyira gyors váltásokkal van tele, hogy akkoriban arról beszélgettünk, hogy egyetlen „nem”-mel nem lehet feladni egy levelet.

• Visszaugranék a beszélgetés elejére, arra, hogy ez nem egy felolvasó-színházi előadás. 

Gálffi László: Bizony, miközben a világon mindenhol, ahol játsszák, felolvassák. Abban a formában engem, bevallom, nem érdekelt volna, és nem is ment volna ennyit.

Hernádi Judit: Csináltak belőle egy tévéjátékot, abban is olvastak, és az sem működött, mert a néző személyes viszonya valahogy abból is hiányzott.

Gálffi László: Van, amikor a közönségnek idő kell, amíg ráhangolódik az előadásra, a világára, mert rég írtak többoldalas leveleket…

Hernádi Judit: …miközben ott az email, úgyhogy én azt gondolom, ebből a szempontból sem áll tőlünk olyan messze ez a történet.

 

Szerző: Papp Tímea, forrás: Orlai Produkció 

 

November 14. szombat 19:00
Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár színházterem

A. R. GURNEY: LOVE LETTERS
(Szerelmes levelek)
romantikus levelezés két részben
Fordította: Vámos Miklós

MELISSA – Hernádi Judit
ANDY – Gálffi László

Műszaki vezető: Molnár Ferenc
Plakát: Csáfordi László
Rendező: Mácsai Pál
Producer: Orlai Tibor

Az előadás a szerző engedélyével és a Hofra Kft. közvetítésével jött létre. (www.hofra.hu)

Jegyek:https://bit.ly/3dELvx1